Allmänna villkor - uppdragsgivare

Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkoren”) gäller mellan Gigger AB, org. nr 559011-8203 (”Gigger”), och en kund (”Kunden”). Giggers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy som finns att läsa på Giggers webbplats; www.gigger.se under rubriken ”Avtal och allmänna villkor” utgör en integrerad del av de Allmänna villkoren.

1. AVTAL OM UPPDRAG

1.1 Avtal om uppdrag träffas genom att Gigger och ett kundföretag, förening, förbund, stiftelse eller en privatperson (”Kunden”) genom Samarbetsavtal eller Uppdragsavtal kommer överens om att en egenanställd (”Egenanställde”) åt Kunden ska utföra ett visst arbete. (”Uppdraget”) och att den Egenanställde ska vara anställd av Gigger. Gigger är uppdragstagare i förhållande till Kunden. Anställningen är en allmän visstidsanställning jämlikt 5 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

1.2 Det åligger Kunden att förse Gigger med erforderlig information rörande Uppdragets utförande och den Egenanställde såsom: arbetsort, arbetsuppgifter, datum för arbetets utförande, arbetets omfattning och/ eller längd, arbetstider, förväntat resultat, överenskommen ersättning, ev. tillämpligt kollektivavtal eller annat avtal eller omständigheter som är av vikt eller påverkar arbetets utförande.

1.3 Information om arbetsuppgifter och villkor för Uppdraget meddelas Gigger då Kunden och den Egenanställde kommer överens om Uppdraget. Uppdraget ska utföras på villkor som överensstämmer med villkoren i dessa Allmänna villkor.

1.4 Gigger förbehåller sig rätten att fritt och utan angivande av skäl avböja att åta sig Uppdraget. Gigger åtar sig aldrig uppdrag som inte omfattas av Giggers försäkrade verksamhet, som bryter mot tillämplig arbetsmiljölagstiftning eller annan lagstiftning.

1.5 Pris för Uppdraget framgår av uppdragsbekräftelsen. Har Kunden bekräftat Uppdraget i förväg, d.v.s. innan Uppdraget har påbörjats, är Kunden skyldig att ersätta Gigger för hela uppdragstiden med överenskommet pris. Kunden är dock ej skyldig att ersätta Gigger för hela uppdragstiden, såsom den angivits av Kunden i Uppdragsbeskrivningen, för den händelse att Kunden har avslutat Uppdraget p.g.a. den Egenanställdes dokumenterade och avtalsstridiga misskötsel, varvid bevisbördan för misskötseln åvilar Kunden. För säkerställande av att den Egenanställde har erhållit information om Uppdragets rätta fullgörande åligger det Kunden att på förhand skriftligen förse den Egenanställde med en korrekt och fullständig arbetsbeskrivning.

1.6 För de fall arbetet som ska utföras inom ramen för Uppdraget omfattas av kollektivavtal förbinder sig Kunden att inte prissätta Uppdraget under avtalad nivå enligt kollektivavtalet.

1.7 För de fall den Egenanställde skulle komma att bli sjuk under utförandet av Uppdraget, och att Uppdraget vid denna tidpunkt varat mer än 14 kalenderdagar, varvid den Egenanställde blivit berättigad till erhållande av sjuklön från Gigger enligt 3 § lag (1991:1047), förbinder sig Kunden att ersätta Gigger fullt ut för vad Gigger har utgivit till den Egenanställde i form av sjuklön under Uppdraget.

1.8 Om förändringar i lag, förordningar eller liknande inträffar, varvid följden blir att Giggers kostnad för att utföra Uppdraget och fullgöra avtalet med Kunden stiger, så äger Gigger rätt att justera priset för Uppdraget i motsvarande mån.

1.9 Vid Giggers accept av Uppdraget löper anställningsavtalet från det datum som den Egenanställde till Gigger har angivit som start för Uppdraget och som längst till det datum som angivits som slutdatum för Uppdraget.

1.10 Gigger har inget åtagande gentemot Kunden eller den Egenanställde att förse den Egenanställde med andra uppdrag än vad den Egenanställde har kommit överens om med Kunden.

1.11 Omfattningen och villkoren för genomförandet av Uppdraget har överenskommits mellan den Egenanställde och Kunden. Det åligger Kunden att kontrollera och säkerställa att den Egenanställde har de tillstånd, utbildning och kompetens som krävs för att utföra Uppdraget.

2. ARBETSMILJÖ

2.1 Den Egenanställde ska utföra arbetsuppgifterna på den plats och vid de tider som den Egenanställde och Kunden kommit överens om.

2.2 Den Egenanställde ska utföra sina arbetsuppgifter inom ramen för Uppdraget på ett fackmässigt och alltigenom professionellt sätt och med strävande efter Kundens bästa. Den Egenanställde ska vidare följa samtliga lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som kan bli tillämpliga i anledning av den Egenanställdes arbetsuppgifter samt i övrigt följa Kundens anvisningar och instruktioner.

2.3 I förekommande fall svarar Kunden för tillhandahållande av arbetsplats. Kunden svarar även för arbetsintroduktion, arbetsledning, kontroll och uppföljning av Uppdraget. Kunden svarar därtill för tillhandahållande av arbetskläder och utrustning. För Uppdragets utförande nödvändig skyddsutrustning ska vara godkänd och i alla avseenden fullgod.

2.4 För det fall att det i Uppdragets utförande ingår att framföra fordon av något slag svarar Kunden för att fordonet, i förekommande fall, är godkänt, försäkrat, besiktat och väl underhållet.

2.5 Utförandet av Uppdraget omfattas av relevant lagstiftning såsom arbetsmiljölagen (AML) och arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS), arbetstidslagen (ATL) samt diskrimineringslagen (DiskrL).

2.6 Det åligger Kunden att ordna så att den Egenanställdes arbetsmiljö är utformad så att den uppfyller kraven i AML och AFS och så att den Egenanställde kan utföra Uppdraget utan risk för ohälsa eller olycksfall. Det åligger Kunden att, innan Uppdragets utförande, särskilt kontrollera att den Egenanställde har erhållit tillräcklig utbildning för Uppdragets utförande.

2.7 Det åligger Kunden att, innan den Egenanställdes utförande av Uppdraget, lämna vederbörlig instruktion och information till den Egenanställde, och då särskilt informera den Egenanställde om potentiella risker med utförande av Uppdraget samt ge instruktion av hur Uppdraget ska utföras ur arbetsmiljöhänseende för att den Egenanställde ej ska riskera att utsättas för ohälsa eller olycksfall.

2.8 Det åligger Kunden att tillse att Uppdragets utförande ej sker i strid med ATL:s regler eller att den Egenanställde utsätts för missgynnande eller kränkningar enligt DiskrL.

2.9 Det åligger Kunden att i alla avseenden och fullt ut bistå Gigger, myndigheter och Giggers försäkringsbolag vid utredning av risker, skador, tillbud och liknande, av vilket slag de må vara.

3. GIGGERS ÅTAGANDEN

Gigger ingår avtal med Kunden om utförande av Uppdraget innefattande följande åtaganden för Gigger (”Åtagandena”):

a) tillhandahålla den Egenanställde ett Gigger-konto,

b) administrera fakturering av Kunden,

c) administrera löneutbetalning till den Egenanställde,

d) redovisa arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag och lämna kontrolluppgift till Skatteverket,

e) tillhandahålla försäkringslösningar enligt p. 6 nedan, samt

f) utfärda arbetsgivarintyg.

4. PARTERNAS ÅTAGANDEN

4.1 Kunden har principalansvar och ansvarar gentemot tredje man för den Egenanställde såsom för egna anställda och har som utgångspunkt gentemot tredje man ansvar för skada eller förlust som den Egenanställde kan förorsaka tredje man. Gigger ska hållas skadefri för all skada hos Kunden eller tredje man som uppstår till följd av det arbete som den Egenanställde utför hos Kunden. Kunden ansvarar även för all skada (person och egendom) som uppkommit på grund av att Kunden ej levt upp till sitt ansvar enligt detta avtal.

4.2 Kunden bör teckna och upprätthålla för sin verksamhet adekvat försäkring, inklusive försäkring hänförligt till den Egenanställde och dennes arbete för Kunden. Den Egenanställde ska i detta avseende anses jämställd med Kundens egna arbetstagare.

4.3 Gigger har arbetsgivaransvaret för den Egenanställde, vilket innebär att Gigger begränsas till att ansvara för det rätta fullgörandet av Åtagandena enligt p. 3 ovan.

4.4 Gigger ansvarar inte i något fall för indirekt skada varken hos den Egenanställde eller hos Kunden som orsakats av den Egenanställde såsom t.ex. utebliven vinst, förlust eller annan följdskada, inklusive Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller förlust av information.

4.5 Som en följd av p 4.3 ovan ansvarar Gigger således inte för skada:

a) på Kundens motordrivna fordon eller för följdskador till sådana skador;

b) på gods som transporteras med Kundens egna eller inhyrda motordrivna fordon;

c) som omfattas av trafikskadelagen eller motsvarande svensk eller utländsk lagstiftning;

d) som inträffar till följd av trafik med motorfordon när det används inom inhägnat tävlingsområde;

e) genom luftfartyg och inte heller det ansvar som kan åläggas den försäkrade i sin egenskap av flygansvarig;

f) till följd av kollision orsakad genom fartyg eller av deras bogserade föremål; eller

g) hänförlig till patientskada enligt lag.

4.6 Giggers ansvar gentemot Kunden avseende fel och brister i Giggers utförande av Åtagandena är begränsat till grov oaktsamhet.

4.7 Skulle skadeståndsansvar uppstå för Gigger är Giggers ansvar begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande 0,5 prisbasbelopp, dock högst till priset för Uppdraget. Vid Uppdrag på löpande räkning utgörs priset för Uppdrag av priset för de senaste tolv (12) månaderna för Uppdraget. 

4.8 Giggers ansvar gentemot Kunden ska också reduceras med belopp som Kunden kan erhålla under försäkring Kunden har tecknat eller annars omfattas av, eller avtal eller skadeslöshetsförbindelse som Kunden ingått eller är förmånstagare till.

4.9 I det fall kund ej lever upp till sina åtaganden enligt §2 och §4 har Gigger rätt att utkräva skadestånd av Kunden, motsvarande det belopp som Gigger hålles ansvarig för vid skadestånd, olycka etc.

5. REKLAMATION

5.1 Reklamation och krav avseende fel eller brister avseende Uppdraget eller Giggers utförande av Åtagandena ska av Kunden ske så snart som denne har blivit medveten om de omständigheter på vilka reklamationen eller kravet grundas. Krav får inte framställas senare än sju (7) dagar efter det senare av (i) den dag då den sista fakturan utställdes för Uppdraget som kravet avser och (ii) den dag då de aktuella omständigheterna var kända för Kunden eller, efter rimlig efterforskning, kunde ha blivit kända för Kunden samt (iii) under alla förhållanden ej senare än tre (3) månader från det att Uppdraget vartill kravet hör avslutades. Reklamation ska ske skriftligen till (reklamation@gigger.se) med angivande av; Uppdraget som reklamationen avser; en tydlig redogörelse av felets eller bristens art, omfattning och ev. följdverkningar. Kundens rätt till skadestånd eller prisavdrag är förverkad om inte Kunden reklamerar inom föreskriven tid och på föreskrivet sätt.

5.2 Kunden har att bereda Gigger tillfälle, och i förekommande fall tillträde till arbetsställe, för avhjälpande av fel eller brist. Den Egenanställde har efter mottagen reklamation från Kunden inom skälig tid avhjälpa påtalat fel eller brist för Giggers räkning, om så är praktiskt möjligt.

5.3 Kundens eventuella anmärkningar avseende den Egenanställdes utförande av Uppdraget ska av Kunden framställas direkt till den Egenanställde.

6. FÖRSÄKRINGAR

Under utförandet av Uppdraget är den Egenanställde omfattad av olycksfallsförsäkring (TFO) samt grupplivförsäkring (TGL). Förutsättningarna för att omfattas av försäkringsskyddet framgår på Giggers hemsida; www.gigger.se under ”Försäkringar”. 

Verksamhet som kräver särskild yrkeskompetens eller tillstånd, omfattas ej av försäkringen vid tilltänkt arbete.

Gigger AB tar ej något som helst ansvar för vare sig individ eller arbete då någon anställning ej föreligger mellan Gigger AB och individen.

Försäkringen gäller inte för verksamhet som:

  • Enligt lag kräver särskilt tillstånd eller registrering för att utföra verksamheten. Exempelvis för vägtransporter, SWEDAC och ackrediterad verksamhet.

  • Kräver särskild yrkeskompetens, certifikat till exempel specialiserad bygg och anläggningsverksamhet för värme, vatten, avlopp, elinstallation och gasanläggningsarbeten.

7. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

7.1 Gigger har att tillse genom avtal med den Egenanställde, i den utsträckning som är möjligt enligt tillämplig lagstiftning, att den Egenanställde överlåter äganderätten och den exklusiva förfoganderätten till allt material och det resultat som uppkommer genom den Egenanställdes försorg eller medverkan under Uppdraget ("Resultatet") till Kunden. Kunden har skyldighet att ersätta Gigger för vad Gigger har haft att utge till den Egenanställde för överlåtelse av Resultatet enligt lag eller kollektivavtal.

7.2 Den Egenanställde ansvarar jämte Kunden för att Resultatet ej inkräktar eller utgör intrång på annans immaterialrätt. Gigger ansvarar inte för Resultatets intrång i annans immaterialrätt.

8. SEKRETESS

8.1 Gigger och Kunden är bundna av den sekretess som följer av mellan parterna träffat Samarbetsavtal eller Uppdragsavtal.

8.2 Den Egenanställde är bunden av den sekretess som följer av Giggers Allmänna Villkor för Egenanställd, innefattande att den Egenanställde får inte, vare sig under anställningen eller efter dess upphörande (om det inte krävs av den Egenanställdes fullgörande av sina plikter enligt avtalet med Gigger eller enligt lag) använda eller för någon annan person eller bolag avslöja sådan information rörande Gigger eller Kunden, som Gigger eller Kunden rimligen kan antas vilja hålla konfidentiell. 

9. PERSONUPPGIFTER

9.1 Kunden förbinder sig att endast behandla personuppgifter i enlighet med vid var tid gällande lagstiftning avseende personuppgiftsbehandling. Kunden är att anse som personuppgiftsansvarig för personuppgifter som Kunden behandlar.

9.2 För det fall den Egenanställde inom ramen för utförande av Uppdraget hos Kunden behandlar personuppgifter är Gigger inte personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde för sådan behandling.

10. AVTALSTID OCH FÖRTIDA UPPHÖRANDE AV AVTALET

10.1 Avtalet gäller tills vidare såvida inte annat avtalats i Uppdragsavtal eller Samarbetsavtal. 

10.2 Part äger alltid rätt att säga upp Uppdragsavtal/Samarbetsavtal till omedelbart upphörande genom skriftligt meddelande till den andre parten om:

a) den andra parten i något väsentligt hänseende brutit mot avtalet och inte har vidtagit rättelse inom fjorton (14) dagar efter skriftlig anmodan från den andra parten; eller

b) den andra parten försätts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation eller på annat vis kan antas ha kommit på obestånd eller om den andre parten beläggs med näringsförbud och part inte omedelbart efter begäran ställer betryggande säkerhet för sitt åtagande; eller

c) om part utan medgivande från den andre parten överlåter avtalet på annan.

 11. BEFRIELSEGRUNDER

11.1 Part får inställa eller skjuta upp Uppdraget på grund av händelse som inträffar och som part inte rimligen kunnat förutse och som hindrar eller orimligt fördyrar genomförandet av Uppdraget. Part är inte ansvarig för skada eller försening som beror på sådan händelse eller svenskt eller utländskt lagbud eller myndighetsbeslut, våldshandlingar eller risk för våldshandlingar, naturhändelser, plötsligt skadegörande händelser, endemi, epidemi, pandemi, arbetskonflikter eller annan ej förutsebar omständighet. Förbehållet i fråga om arbetskonflikt gäller även om parten själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd.

11.2 Part ska snarast efter det att händelse enligt 11.1 bedöms föreligga underrätta motparten. Är Uppdraget ännu efter tre (3) månader uppskjutet ska Uppdraget upphöra om inte parterna enas om annat. Om Uppdraget upphör äger Gigger rätt till ersättning för dittills utfört arbete samt kostnader.

11.3 Gigger får alltid säga upp Uppdragsavtalet och dessa Allmänna Villkor att gälla omedelbart för det fall den Egenanställde uteblir när denne ska utföra Uppdraget.

 12. TVIST

12.1 Tvist mellan Parterna angående Allmänna villkorens tolkning eller tillämpning ska lösas enligt skiljeförfarande varvid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts Regler om Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas. Svensk rätt ska tillämpas. 

12.2 Skiljeförfarandet ska äga rum i Stockholm.

12.3 Oaktat forumval enligt ovan äger Gigger alltid rätt att framställa krav vid allmän domstol avseende ostridig och förfallen fordran.

13. ÄNDRING AV DE ALLMÄNNA VILLKOREN

Gigger har rätt att ändra i de allmänna villkoren utan föregående meddelande eller godkännande från den Kunden. Ändringar träder ikraft en (1) månad efter det att Kunden har underrättats om ändringen.